سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، دفتر اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :17
بازدید دیروز :0
کل بازدید :21885
تعداد کل یاداشته ها : 41
103/3/1
8:29 ع

با عرض سلام و ادب

کلمه عالم به صورت جمع (عالمین ) هفتادوسه بار در قرآن به کار رفته است و در معناى آن میان مفسرین اختلاف نظر وجود دارد ، عده اى آن را به معناى جماعت انسان ها دانسته و برخى معناى وسیع ترى براى آن در نظر گرفته اند و مفهوم آن را جماعتى که داراى عقل است و انسان و جن و ملائکه را شامل مى شود ، دانسته اند . گروهى دیگر معناى گسترده ترى را براى آن بیان کرده اند و آن این که : آن چه علم انسان شاملش مى شود و عبارت است از جمیع مخلوقات . و نیز به هر نوعى که از افراد و اجزاء تشکیل شده باشد عالم گفته مى شود مانند عالم جماد و عالم نبات و.. که تا عالم اخر که همان عالم نوران است را شامل میشود که روی هم هفت عالم است که بیانکر طرز تکامل در موجودات است که کمان کنم منظور شما همین هفت عالم باشد که اگر چنین است موضوع را میشود بیشتر باز نمود ولی در موارد بعدی باید گفت که آیا جهانى غیر از این عالم محسوس وجود دارد یا نه ؟ بر اساس قرآن و روایات پاسخ مثبت است و به طور کلى مى توان گفت : براى عالم به اعتبارات گوناگون تقسیمات متفاوتى ذکر کرده اند که ذیلا به دو نمونه اشاره مى کنیم

1 . به اعتبار مراحلى که انسان طى مى کند ، در قرآن از سه عالم یاد شده است :

عالم دنیا ، برزخ و آخرت (بقره ، 86 / مؤمنون ، 100)

2 . به اعتبار وجود هستى بر حسب حصر عقلى چهار عالم وجود دارد : عالم ماده (ناسوت ) عالم مثال (ملکوت ) عالم عقل (جبروت ) عالم اسماء و صفات (لاهوت )

در پایان لازم به ذکر است که بر حسب تقسم هاى مختلف ممکن است تقسیمات دیگرى براى عالم ، وجود داشته باشد که چه بسا برخى مستند به قرآن نیز باشند